صفحه اول / اخبار و رویدادها
/
تعداد بازدید : 107

برنامه ریزی برای افزایش ۵۰ درصدی عملکرد تولید گندم دیم

رئیس تحقیقات غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها برآورد می‌شود که عملکرد تولید گندم دیم در کشور با ۵۰ درصد افزایش از ۱ تن در هکتار به ۱.۵ تن برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم حدود 4.5 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم در کشور است که با در نظر گرفتن عملکرد یک تن در هکتار یعنی سالانه حدود 4.5 میلیون تن گندم دیم در کشور تولید می‌شود.

در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرای فرمان امام به دنبال جهش تولید در دیمزارهای کشور را با پشتیبانی فنی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور انجام می‌دهد.

در سال های آتی پیش بینی شده است که عملکرد تولید گندم دیم از یک تن در هکتار به یک و نیم تن در هکتار افزایش یابد که این به معنی افزایش 50 درصدی عملکرد تولید گندم در دیمزار ها است و تولید این محصول از 4.5 میلیون امکان ارتقا تا 9 میلیون تن را نیز دارد که در این صورت با در نظر گرفتن تولید گندم آبی به خودکفایی پایدار می رسیم.

در ارتباط با وضعیت تولید محصولات دیم در کشور مصاحبه تفصیلی با اسماعیل زادحسن رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور انجام شده است که مشروح آن در ذیل مطلب آمده است.

سوال: سطح زیر کشت اراضی دیم کشور چقدر است و چه محصولات زراعی در دیمزار ها کاشته می‌شود؟

پاسخ: بر اساس آمار نامه محصولات زراعی که توسط وزارت جهاد کشاورزی منتشر می‌شود در سال زراعی 1401-1400 سطح زیر کشت محصولات زراعی دیم در کشور 6/08 میلیون هکتار بود. این میزان در سال‌های مختلف بسته به شرایط اقلیمی بین 5.5 تا 5.6 میلیون هکتار متغیر است.

مهمترین محصولات زرعی دیم گندم، جو و نخود به ترتیب با 4.5 ، 1 و 4. میلیون هکتار سطح زیر کشت است.

عدس، کلزا، گلرنگ، بالنگوی شهری، کاملینا و محصولات علوفه‌ای ماشک، خلر و نخود علوفه ای نیز در حال حاضر سهم کمتری در دیمزارها دارند.

با سیاست‌های حمایتی خاصی هم که برای تولید گندم در کشور وجود دارد و نرخ خرید تضمینی مناسبی برای گندم در مقایسه با سایر محصولات زراعی اعلام شده است، کشاورزان تمایل بیشتری برای کاشت این محصول داشته و این موجب می‌شود سایر محصولات مورد توجه دیمکاران قرار نگیرند.



کلمات کلیدی : #کیا آرنا #تراکتور سازی #تولید داخل #کمباین سازی #تجهیزات کشاورزی #تولید صنعتی